STATUT
Katolickiego Niepublicznego Przedszkola Językowego
„Dzieciątka Jezus”
Warszawa, ul. Sobieskiego 15
SPIS TREŚCI
- Postanowienia ogólne
- Cele i zadania przedszkola
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
- Organy placówki i ich kompetencje
- Organizacja przedszkola
- Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
- Wychowankowie przedszkola
- Rodzice dzieci
- Dokumentacja przedszkola
- Postanowienie końcowe
Rozdział 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
- Ilekroć w statucie jest mowa o:
- przedszkolu – należy przez to rozumieć Katolickie Niepubliczne Przedszkole Językowe „Dzieciątka Jezus”
- dyrektorze przedszkola - należy przez to rozumieć dyrektora Katolickiego Niepublicznego Przedszkola Językowego „Dzieciątka Jezus”
- dziecku, dzieciach - należy przez to rozumieć wychowanka, wychowanków Katolickiego Niepublicznego Przedszkola Językowego „Dzieciątka Jezus”
- rodzicach - należy przez to rozumieć rodziców lub prawnych opiekunów dziecka
§2
- Placówka nosi pełną nazwę: Katolickie Niepubliczne Przedszkole Językowe „Dzieciątka Jezus”.
- Przedszkole posiada skróconą nazwę w brzmieniu: Przedszkole „Dzieciątka Jezus".
- Typ Placówki: przedszkole katolickie, niepubliczne, profilowane – językowe.
- Przedszkole ma swoją siedzibę w Warszawie, przy ul. Jana III Sobieskiego 15, która stanowi własność Prowincji Polskiej Zgromadzenia Księży Regularnych św. Pawła – Barnabitów.
- Nadzór pedagogiczny nad placówką sprawuje: Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie.
§3
- Placówka działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku. Przepisy wprowadzające ustawę- Prawo oświatowe,
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku- Prawo oświatowe,
- Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty z późniejszymi zmianami,
- Statutu Katolickiego Niepublicznego Przedszkola Językowego „Dzieciątka Jezus”,
- Nauki Społecznej Kościoła Katolickiego wraz z Katechizmem Kościoła Katolickiego,
- Programu realizowanego w placówkach oświatowo-wychowawczych Ojców Barnabitów,
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły
I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, - Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach i szkołach.
§4
- Przedszkole jest odrębnym podmiotem podatkowym działającym na zasadach gospodarczej wyodrębnionej działalności z całokształtu statutowej działalności Prowincji Polskiej Zgromadzenia Księży Regularnych św. Pawła - Barnabitów jako kościelnej osoby prawnej.
- Organem założycielskim i prowadzącym przedszkole jest Prowincja Polska Zgromadzenia Księży Regularnych św. Pawła - Barnabitów z siedzibą w Warszawie przy ul. Mariana Smoluchowskiego1.
W skład organu prowadzącego wchodzą: przełożony prowincji, osoby duchowne i świeckie wskazane przez Kapitułę Prowincji Polskiej Zgromadzenia Księży Regularnych św. Pawła - Barnabitów.
- Zadania organu prowadzącego są następujące:
- zarządzanie majątkiem placówki,
- dysponowanie środkami finansowymi,
- kierowanie polityką kadrową placówki, zatrudnianie wszystkich pracowników,
- zatwierdzanie planów i regulaminów pracy,
- rozpatrywanie odwołań zarówno dla nauczycieli jak i dla rodziców,
- dokonywanie wraz z radą pedagogiczną zmian w statucie przedszkola,
- zapewnienie warunków działania placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
a) wykonywanie remontów obiektów oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie,
b) zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej przedszkola, - wyposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do realizacji programów nauczania, programów wychowawczych oraz wykonywania innych zadań statutowych.
Rozdział 2
CELE I ZADANIA PLACÓWKI
§5
- Głównym celem przedszkola jest:
- objęcie opieką i wczesną edukacją dzieci w tym zapewnienie im bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków do prawidłowego rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego,
- umożliwienie dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego, społecznego i religijnego,
- integracja dzieci,
- stymulowanie rozwoju dziecka,
- umożliwienie dzieciom podtrzymywanie poczucia przynależności społecznej, tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
- rozwijanie w ramach istniejących możliwości zainteresowań, uzdolnień i talentów dzieci,
- współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
- Do zadań przedszkola należą:
- kształtowanie czynnej postawy dzieci wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa oraz rozwijanie ich sprawności ruchowej,
- budowanie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralno-etycznej oraz wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną,
- nabywanie przez dziecko kompetencji językowych,
- wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego własnej aktywności,
- realizacja obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci 6 letnich,
- zapewnienie nauki dwóch języków obcych,
- prowadzenie wychowania w oparciu o wartości chrześcijańskie i stworzenie dzieciom warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ich osobowości. Codzienne spotkanie z Bogiem jako Stwórcą i Miłością ma być drogą do odkrywania piękna i dobra w człowieku oraz w otaczającym świecie,
- wspieranie rodziny w wychowaniu dziecka zgodnie z Nauką Społeczną Kościoła Katolickiego. Rodzina jako podstawowa komórka społeczna, w której rozwija się dziecko, powinna spełniać najważniejszą rolę w kształtowaniu postawy wrażliwej na bliźniego, na dobro i piękno osobowości małego człowieka. Przedszkole ma w tym dziele szczególną rolę do spełnienia, stawiając za wzór Najświętszą Rodzinę.
- Zadania przedszkola realizowane są w szczególności w formie zajęć kierowanych i niekierowanych, a także swobodnych zabaw dzieci.
- Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia:
- możliwość dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych komunikacji oraz chęci zabawy,
- specjalne potrzeby edukacyjne dzieci,
- potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju,
- organizację przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci,
- organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno-ruchowych, w tym zabaw na wolnym powietrzu,
- wykorzystanie każdej naturalnie pojawiającą się sytuacji edukacyjnej umożliwiającej ćwiczenie w zakresie osiągania dojrzałości szkolnej,
- wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole,
- współpracę z poradnia psychologiczno-pedagogiczną, zapewniając w miarę potrzeb i możliwości konsultacje oraz pomoc.
§6
Przedszkole zapewnia odpowiedni zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych dostosowanych do wieku dzieci i potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny, a w szczególności zapewnia opiekę w czasie pobytu dziecka w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem placówki.
Rozdział 3
POMOC PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNA
§7
- W przedszkolu obowiązuje pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana dzieciom z inicjatywy rodziców dziecka, dyrektora przedszkola, nauczycieli i pomocy nauczyciela sprawujących opiekę nad dzieckiem oraz pozostałych osób wymienionych w rozporządzeniu w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna (w formie porad, konsultacji, warsztatów, szkoleń) jest udzielana także rodzicom dzieci oraz nauczycielom i polega na wspieraniu ich
w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych. Rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wychowanków. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku polega na rozpoznawaniu, zaspokajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych, wynikających w szczególności z niepełnosprawności.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana dzieciom podczas bieżącej pracy oraz w formie indywidualnych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych i innych o charakterze terapeutycznym oraz porad i konsultacji.
- Przedszkole organizuje także indywidualną terapię i wychowanie dzieciom, o obniżonym ogólnie poziomie funkcjonowania zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu lub opinii otrzymanej z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zajęcia darmowe przysługują dzieciom z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Korzystanie z pomocy jest dobrowolne.
- W razie stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca grupy lub specjalista informuje o tym niezwłocznie dyrektora.
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem dyrektora.
- Dyrektor przedszkola oraz wychowawcy grup planują i koordynują udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Dyrektor ustala formy udzielania tej pomocy, okres jej udzielania oraz wraz z organem prowadzącym wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.
- Dyrektor, planując udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracuje
z jego rodzicami oraz organem prowadzącym. W zależności od potrzeb także z innymi nauczycielami, wychowawcami grup i specjalistami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem, poradnią lub innymi osobami. - O ustalonych dla dziecka formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor przedszkola informuje jego rodziców.
- Przedszkole ma współdziałać z rodziną w kwestii pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz w różnorodnym rozwoju talentów każdego dziecka z zachowaniem odrębnych przepisów prawa i przepisów wewnętrznych.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele, wychowawcy grup oraz specjaliści, w szczególności psycholodzy, terapeuci, logopedzi, oraz nauczyciele wspomagający (pedagodzy specjalni, pedagodzy-terapeuci).
- Nauczyciele, wychowawcy grup oraz specjaliści prowadzą również działania mające na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci, a także rozpoznanie ich zainteresowań i uzdolnień oraz zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień dzieci.
- Działania, o których mowa w ust.15, obejmują również obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
§8
- Zadaniem pedagoga, psychologa i nauczyciela wspomagającego w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych wychowanków, w tym diagnozowanie,
- rozpoznawanie ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych w celu wspierania mocnych stron wychowanków,
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dzieci,
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień wychowanków,
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Zadaniem logopedy w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy wychowanków,
- prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci oraz rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci,
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Rozdział 4
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
§9
Organami placówki są:
- Dyrektorzy przedszkola
- Rada pedagogiczna
§10
- Dyrektor przedszkola który jest ustanawiany i odwoływany przez organ prowadzący przy zachowaniu odpowiednich przepisów prawa, spełnia wymagania określone prawem i wymagania odpowiednich organów w tym organu prowadzącego oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej.
- W każdym przypadku podejmowania jakichkolwiek decyzji personalnych, finansowych
(z wyjątkiem zmiany wykupionego pakietu opłat), organizacyjnych i innych dyrektor przedszkola musi uzyskać akceptację organu prowadzącego lub jego reprezentanta prawnego. - Zadania dyrektora przedszkola są następujące:
- kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- przewodniczenie radzie pedagogicznej i realizacja uchwał w ramach jej kompetencji,
- współpraca z rodzicami i instytucjami nadzorującymi oraz kontrolującymi,
- gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy,
- organizowanie pracy w przedszkolu,
- po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w przedszkolu zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego (dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego).
- Dyrektor przedszkola sprawuje nadzór pedagogiczny a w szczególności:
- przyjmuje dzieci do przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym zawierając w imieniu organu prowadzącego Umowę z rodzicami lub prawnymi opiekunami dziecka,
- sprawuje opiekę nad wszystkimi dziećmi, zgodnie z dalszymi postanowieniami Statutu dotyczącymi nauczycieli oraz stwarza wychowankom warunki harmonijnego i pełnego rozwoju osobowego (psychicznego, emocjonalnego, fizycznego, duchowego, umysłowego),
- ponosi odpowiedzialność moralną i prawną za zdrowie, życie oraz bezpieczeństwo dzieci pozostawionych pod opieką w przedszkolu,
- na wniosek rady pedagogicznej lub organu prowadzącego może skreślić dziecko z listy wychowanków,
- przydziela poszczególnym nauczycielom stałe prace, za które są oni odpowiedzialni,
- opracowuje plany pracy przedszkola i przedstawia do akceptacji organowi prowadzącemu,
- prowadzi sprawy związane z awansem zawodowym nauczycieli,
- wspiera pracę nauczycieli i sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami
- jest odpowiedzialny wobec organu prowadzącego oraz organu nadzoru pedagogicznego, także wobec jednostki samorządu gminnego jako organu dotującego, za zgodne ze Statutem prowadzenie działalności przedszkola,
- przedstawia i uzgadnia z organem prowadzącym propozycje dotyczące zatrudniania i zwalniania pracowników,
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, zalecenia organu prowadzącego i nadzoru pedagogicznego, zachowując odpowiednio odrębne przepisy,
- wypełnia inne zadania wynikające z przepisów prawnych, ze statutów i regulaminów dotyczących przedszkoli prowadzonych przez osoby prawne nie będące jednostką samorządu terytorialnego,
- zapewnia wraz z organem prowadzący bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w placówce,
- dyrektor przedszkola na podstawie uchwały rady pedagogicznej może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy uczęszczających do placówki. Instancją odwoławczą jest w pierwszej kolejności organ prowadzący.
§ 11
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem placówki w zakresie realizacji jej statutowych działań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia.
- Rada pedagogiczna posiada kompetencje opiniodawcze przy uwzględnieniu przepisów prawnych dotyczących tego organu oraz praw organu prowadzącego.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków oraz organu prowadzącego o terminie rady.
- W posiedzeniach rady pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym specjaliści i goście zaproszeni przez dyrektora przedszkola.
- Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków.
- Rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem co najmniej trzy razy w roku: przed rozpoczęciem roku szkolnego, po pierwszym semestrze oraz po zakończeniu roku szkolnego.
- Członków rady pedagogicznej obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
§12
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy w szczególności:
- zatwierdzanie planów pracy przedszkola,
- zatwierdzenie regulaminu pracy rady pedagogicznej,
- ustalenia organizacji doskonalenia zawodowego dla nauczycieli,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów pedagogicznych
w przedszkolu, - podejmowanie uchwał w sprawach skreślania dziecka z listy,
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy placówki.
- W przypadku zaistnienia sporu między organami przedszkola, obowiązkiem tych organów jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu w trybie negocjacji, w których udział biorą wyłącznie członkowie tych organów.
- W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w powyższym trybie, dyrektor zawiadamia o zaistniałym sporze organ prowadzący przedszkole.
- Sprawy sporne między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor, o ile nie jest jedną ze stron konfliktu.
- W przypadku, gdy dyrektor jest stroną konfliktu, to mediatorem jest organ prowadzący.
Rozdział 5
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§13
- Na terenie przedszkola obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez dzieci i osoby dorosłe. Wyjątek mogą stanowić sytuacje takie jak: nagranie potrzebne do audycji, widowiska, przedstawienia, lekcji otwartej itp. Zgodę na nagrywanie, w tych sytuacjach wydaje dyrektor.
- Budynek i teren przedszkola objęty jest nadzorem kamer CCTV w celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki.
- Podstawową jednostką organizacyjną placówki są oddziały złożone z dzieci o zróżnicowanym przedziale wiekowym, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i możliwości rozwojowych.
- Liczba dzieci uczęszczających do oddziału przedszkolnego nie może przekraczać 20 wychowanków.
- Praca dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, katechizm Kościoła Katolickiego oraz program Ojców Barnabitów.
- Placówka może rozszerzać ofertę opiekuńczą i edukacyjną w zależności od potrzeb i swoich możliwości.
- Dzieci mają możliwość korzystania z placu zabaw z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.
- Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt na powietrzu.
- Zapewnia się dzieciom możliwość udziału w zajęciach dodatkowych, które mogą być finansowane ze środków placówki lub dodatkowych opłat ponoszonych przez rodziców.
- Placówka może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia i sprawności fizycznej.
- Przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia dzieciom możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauczania, wychowania i opieki,
- placu zabaw,
- pomieszczeń sanitarno – higienicznych i szatni,
- jadalni.
- Przedszkole zapewnia wyżywienie.
- Kuchnia przedszkolna przygotowuje posiłki zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi dla dzieci w wieku przedszkolnym,
- informacja o aktualnym jadłospisie jest udostępniania rodzicom na tablicy informacyjnej, oraz stronie internetowej,
- w przedszkolu na wniosek rodziców poparty zaleceniem lekarza przygotowywane są posiłki dla dzieci z dietami żywieniowymi.
§14
- Organizację pracy placówki w ciągu dnia określa rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na pierwszej w danym roku szkolnym radzie pedagogicznej. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb
i zainteresowań dzieci. - Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań
do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych, a w szczególności:- zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz
w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola, - zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym.
- zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz
- Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe
w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom lub osobom upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia. - W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.
- Dla dzieci w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia poza terenem przedszkola.
- Udział dzieci w zajęciach poza terenem przedszkola wymaga pisemnej zgody rodziców.
- W przedszkolu każda grupa powierzona jest jednemu, dwóm lub więcej opiekunom lub nauczycielom.
- Podczas pobytu dzieci w ogrodzie zajęcia i zabawy odbywają się na terenie bezpiecznym, a sprzęt dostosowany jest do potrzeb i możliwości dzieci.
- Przedszkole zapewnia bezpieczeństwo dziecka w czasie jego pobytu na terenie placówki oraz podczas zajęć poza terenem przedszkola (wyjścia, wycieczki).
- Podczas zajęć dodatkowych prowadzonych przez nauczycieli – specjalistów ponoszą oni odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci.
- W czasie trwania wycieczki nadzór nad dziećmi sprawuje nauczyciel i pomoc wychowawcza w stosunku - jedna osoba dorosła na 10 dzieci.
- Najpóźniej jeden dzień przed zaplanowaną wycieczką należy powiadomić o niej rodziców dzieci.
- W okresach niskiej frekwencji dzieci lub w innych uzasadnionych okolicznościach, dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów.
§15
- Dzieci przyprowadzają i odbierają z przedszkola rodzice lub osoby przez nich upoważnione, wskazane imiennie w Upoważnieniu do Odbioru Dziecka do Przedszkola.
- Rodzice mogą, w formie pisemnej, upoważnić inną pełnoletnią osobę przyprowadzającą i odbierającą dziecko z przedszkola.
- Pisemne upoważnienie powinno zawierać imię i nazwisko osoby upoważnionej, stopień pokrewieństwa oraz numer i serię dowodu osobistego osoby wskazanej przez rodziców.
- Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z placówki przez upoważnioną przez nich osobę.
- Dziecko może być odebrane przez osobę upoważnioną tylko za okazaniem dokumentu tożsamości.
- Nauczyciel ma obowiązek każdorazowo osobiście sprawdzić kto odbiera dziecko z przedszkola.
- Przedszkole ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka w momencie przekazania dziecka przez rodzica bezpośrednio nauczycielowi grupy. Przekazanie dziecka następuje w momencie wejścia dziecka do sali dydaktycznej.
- W chwili, gdy rodzic zgłasza odbiór dziecka nauczycielowi, to rodzic przyjmuje na siebie odpowiedzialność za dziecko.
- Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających. Nauczyciel ma wtedy prawo odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej do odbioru.
§16
- Placówka funkcjonuje cały rok z wyłączeniem 2 tygodni w okresie lipiec-sierpień oraz w dniu 24 grudnia.
- Terminy przerw ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Obowiązują następujące przerwy w pracy przedszkola:
- w okresie Świąt Bożego Narodzenia,
- w okresie Świąt Wielkanocnych,
- dni ustawowych wolnych od pracy obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej,
- innych dni określonych przez organ prowadzący, które podane są do ogólnej wiadomości na początku roku szkolnego,
- Dzienny wymiar godzin pracy przedszkola wynosi 11,5 godziny (od 6.30 do 18.00) od poniedziałku do piątku. Nie wyklucza to możliwości pozostawienia dziecka dłużej, po uprzednim ustaleniu z opiekunem i za dodatkową opłatą.
§17
- Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych przez podmiot prowadzący.
- Środki na działalność przedszkola mogą pochodzić z:
- dotacji jednostki samorządu terytorialnego,
- wpłat rodziców,
- darowizn od osób fizycznych i prawnych.
- Prowadzenie przedszkola jest działalnością oświatowo - wychowawczą w rozumieniu Ustawy o systemie oświaty.
- Opłata za pobyt dziecka w placówce–czesne, podana jest w Umowie podpisywanej między przedszkolem reprezentowanym przez dyrektora przedszkola a rodzicami wraz z przyjęciem dziecka do placówki.
- Opłaty za czesne i wyżywienie rodzice dokonują do 10 dnia każdego miesiąca za miesiąc z dołu. Grupowe zajęcia edukacyjne i ogólnorozwojowe są wliczone w koszt pobytu miesięcznego.
- Nieobecność dziecka w przedszkolu nie zwalnia rodziców z obowiązku uiszczenia opłaty stałej.
- Opłaty rodzice wnoszą przelewem na rachunek bankowy przedszkola. W wyjątkowych sytuacjach rozliczenie może nastąpić w formie gotówki uiszczanej w sekretariacie przedszkola.
Rozdział 6
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§18
- W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych.
- Nauczycieli zatrudnia się na następujących stanowiskach pracy:
- Nauczyciele wychowania przedszkolnego
- Nauczyciele specjaliści
- Na stanowiskach niepedagogicznych zatrudnione są osoby:
- Pracownicy administracyjni,
- Pracownicy obsługi
Każdy pracownik zna i respektuje prawa dziecka.
- Pracowników zatrudnia i zwalnia, z zachowaniem przepisów Kodeksu Pracy organ prowadzący.
- Prawa i obowiązki pracownicze regulują przepisy Kodeksu Pracy oraz regulaminy wewnętrzne przedszkola.
- Wynagrodzenie nauczycieli i poszczególnych pracowników ustalane jest na podstawie indywidualnych umów.
- Pracownicy przedszkola, w szczególności nauczyciele są zobowiązani dawać dobry przykład, zgodnie z zasadami Ewangelii.
- Placówka może być miejscem nieodpłatnych praktyk pedagogicznych i innych. Dopuszcza się możliwość pracy wolontariuszy, stażystów oraz praktykantów.
§19
- Szczegółowe zakresy obowiązków nauczycieli i innych pracowników znajdują się w teczce osobowej każdego pracownika.
- Nauczyciele zatrudniani w placówce posiadają kwalifikacje zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Nauczyciele prowadzą pracę dydaktyczno – wychowawczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiadają za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych ich opiece dzieci.
- Dzieci pozostają pod opieką nauczyciela od chwili przyprowadzenia ich do placówki przez rodziców do chwili odebrania z przedszkola. Nauczyciel, któremu zostały powierzone dzieci, ponosi odpowiedzialność prawną i moralną za ich życie, zdrowie i bezpieczeństwo.
- Nauczyciele otaczają opieką każdego z wychowanków i utrzymują kontakt z rodzicami w celu:
- poznania i uwzględnienia potrzeb rozwojowych dzieci,
- włączania rodziców z działalność placówki,
- udzielania rodzicom wsparcia i pomocy w sprawach wychowawczych.
- Nauczyciel współpracuje z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci poprzez:
- przekazywanie informacji o zadaniach wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i w danym miesiącu,
- przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju poprzez:
- organizowanie zebrań grupowych w zależności od potrzeb (co najmniej 2 razy w roku szkolnym),
- organizowanie indywidualnych spotkań z rodzicami w celu wymiany bieżących informacji o dziecku oraz dyskusji na tematy wychowawcze,
- przeprowadzanie wywiadów, rozmów itp. w celu gromadzenia potrzebnych informacji o rodzinie.
- Do zadań nauczycieli należy:
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno–wychowawczej zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
- wspieranie rozwoju dziecka, jego zdolności i zainteresowań, systematyczne prowadzenie obserwacji i diagnoz pedagogicznych,
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie ich pobytu w placówce i podczas zajęć prowadzonych poza terenem placówki,
- stosowania odpowiednich metod nauczania i wychowania,
- współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, opiekę zdrowotną itp.,
- planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
- czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej (dziennik, miesięczny plan pracy) zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- realizacja wszystkich innych zaleceń Dyrektora Przedszkola, wynikających z bieżącej działalności placówki,
- stwarzanie w placówce rodzinnej i miłej atmosfery, sprzyjającej dobremu samopoczuciu dzieci,
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym i rekreacyjno – sportowym,
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem praw rodziców (opiekunów prawnych) do znajomości zadań wynikających w szczególności z podstawy programowej wychowania w przedszkolu i realizowanego programu nauczania w danym oddziale i uzyskiwanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju.
- opieka nad powierzonymi salami, sprzętem i wyposażeniem.
§20
W placówce mogą być zatrudnieni dodatkowo nauczyciele – instruktorzy, trenerzy z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym w celu współorganizowania kształcenia dzieci.
§21
1. Do zakresu obowiązków pracowników obsługi należy:
- współpraca z dyrektorem i nauczycielami w zakresie wyżywienia dzieci,
- zapewnienie sprawnego działania placówki oraz utrzymania obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości,
- realizacja pozostałych, szczegółowych zakresów obowiązków znajdują się w teczkach osobowych.
Rozdział 7
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§22
- Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku 3-6 lat. W przypadku dzieci mających opinię o odroczeniu obowiązku szkolnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej sześciu lat.
- Dyrektor przedszkola w uzasadnionych przypadkach może wyrazić zgodę na uczęszczanie do grupy przedszkolnej dziecka, które ukończyło 2,5 roku życia.
- Dziecko w wieku 6 lat ma obowiązek odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
- Wychowanie i opieka w przedszkolu oparte są na zasadach personalizmu chrześcijańskiego.
- Każde dziecko ma prawo do:
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo – opiekuńczym
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony
i poszanowania jego godności, wychowania w duchu wartości chrześcijańskich. - W przedszkolu nie stosuje się wobec dzieci żadnych zabiegów lekarskich bez uprzedniego uzgodnienia z rodzicami, poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi życie dziecka.
- Wychowankowie przedszkola są ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków. Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka ponosi rodzic dziecka.
- Do przedszkola przyjmuje się dzieci zdrowe (dot. np.: chorób typu infekcja oraz innych wieku dziecięcego).
- Dzieci w placówce mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności prawo do właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo–wychowawczego – dydaktycznego zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej.
- Każde dziecko ma obowiązek, adekwatnie do swojego wieku i poziomu rozwoju, respektować potrzeby innych osób, szanować ich wolność i bezpieczeństwo, a także bezpieczeństwo zwierząt, roślin i przedmiotów znajdujących się w jego otoczeniu.
- Dziecko ma obowiązek przestrzegania umów społecznych obowiązujących w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:
- uczestniczenia w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych,
- respektowania poleceń nauczyciela,
- kulturalnego odnoszenia się do rówieśników i osób dorosłych,
- dbania o czystość i higienę osobistą; dbania o ład i porządek w sali zajęć, szatni, łazience i jadalni,
- poszanowania wytworów pracy innych dzieci.
§23
- Przyjęcie dziecka do przedszkola odbywa się na podstawie zawarcia Karty Zgłoszenia Dziecka, wpłaty czesnego, kwoty określonej jako tzw. opłata startowa. Opłata startowa przeznaczona jest w szczególności na przygotowanie przedszkola na przyjęcie dziecka. W przypadku rezygnacji z uczęszczania dziecka do przedszkola opłata startowa nie podlega zwrotowi.
- O przyjęciu dziecka do przedszkola decyduje dyrektor przedszkola.
- Dyrektor przedszkola na podstawie uchwały rady pedagogicznej może podjąć decyzję
o skreśleniu dziecka z listy uczęszczających do placówki w następujących przypadkach:- nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu lub podważania dobrego imienia przedszkola,
- zalegania z opłatami za przedszkole (po wcześniejszym wezwaniu rodziców do uregulowania należności w wyznaczonym terminie),
- przyprowadzania dziecka z oznakami infekcji mimo upomnień personelu kierowanych do rodzica i nie przedłożenia zaświadczenia lekarskiego, iż dziecko jest zdrowe,
- przekazania nieprawdziwych informacji w Umowie oraz Oświadczeniach,
- zatajenia przez rodziców informacji o stanie zdrowia dziecka uniemożliwiającym prawidłowy proces wychowania i kształcenia w grupie przedszkolnej,
- wystąpienia braku współpracy pomiędzy rodzicami a nauczycielem w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczo-dydaktycznych,
- stwarzania przez dziecko zagrożenia zdrowia lub życia dla innych dzieci i wychowawców,
- wystąpienia trwającej ponad jeden miesiąc nieobecność dziecka i nie zgłoszenie tego faktu personelowi przedszkola.
Rozdział 8
RODZICE DZIECI
§24
- Rodzice mają prawo do:
- zapoznawania się z : aktami prawnymi regulującymi pracę placówki, programem pracy placówki oraz miesięcznym planem pracy w danym oddziale,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat postępów, sukcesów i niepowodzeń swojego dziecka,
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi i dyrektorowi przedszkola opinii na temat pracy placówki,
- uzyskiwania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je wspomagać w osiągnieciu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb.
§ 25
- Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
- przestrzeganie niniejszego statutu,
- współdziałanie z nauczycielami, dyrektorem oraz pozostałymi pracownikami przedszkola w celu zapewnienia dzieciom bezpiecznego pobytu w przedszkolu,
- współdziałania z nauczycielami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych domu
i przedszkola w zakresie wdrażania bezpiecznych zachowań, oraz stymulowania rozwoju dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb, - punktualne przyprowadzanie i odbieranie dziecka z placówki przez rodziców lub upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
- terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w placówce,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w placówce, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce umożliwiające dziecku pełną aktywność na zajęciach,
- respektowanie uchwał rady pedagogicznej,
- systematyczne zapoznawanie się z komunikatami i ogłoszeniami zamieszczanymi na tablicach ogłoszeń i stronie internetowej oraz przesyłanymi drogą elektroniczną
- Rodzice dziecka 6 letniego powinni zapewnić dziecku regularne uczęszczanie na zajęcia oraz pisemne usprawiedliwianie nieobecności.
- W przedszkolu powinny być organizowane systematyczne spotkania z rodzicami w ustalonych przez dyrektora terminach. Celem tych spotkań ma być udzielanie wszelkich informacji dotyczących pracy wychowawczo - opiekuńczo – pedagogicznej oraz prowadzenie formacji duchowej dla rodziców. W zebraniach ma prawo uczestniczyć organ prowadzący.
§26
- Przedszkole przewiduje następujące formy współpracy z rodzicami:
- zebrania grupowe (minimum 2 razy w roku szkolnym),
- konsultacje i rozmowy indywidualne,
- spotkania integracyjne,
- uroczystości zajęcia otwarte dla rodziców,
- dni adaptacyjne,
- kącik dla rodziców,
- wystawy prac plastycznych dla dzieci.
§ 27
- Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola wnoszą do 31 marca jednorazową w danym roku opłatę, tzw. opłatę startową oraz stałą 12-miesieczną opłatę za pobyt dziecka w przedszkolu niezależnie od regularności uczęszczania. Opłata uiszczana jest z dołu do dnia 10. każdego miesiąca. Wysokość opłat ustalana jest w danym roku w marcu i obowiązuje na nowy rok szkolny (od 1-ego września danego roku do 31-ego sierpnia następnego roku). W razie rezygnacji przez rodziców lub opiekunów prawnych dziecka z usług przedszkola obowiązuje jednomiesięczny okres wypowiedzenia lub zapłata równowartości czesnego. W przypadku rezygnacji umowa przestaje obowiązywać z końcem miesiąca, po upływie okresu wypowiedzenia.
- Wysokość opłat uzależniona jest od wybranego przez rodziców pakietu. Od 1 stycznia 2023 rodzice mogą wybrać następujące pakiety:
Grupy przedszkolne |
|||
- czesne – 1 200,00 zł + 1 zł w zależności od ilości wykluczeń pokarmowych |
- czesne – 1400,00 zł + 1 zł w zależności od ilości wykluczeń pokarmowych |
- czesne – 1650,00 zł + 1 zł w zależności od ilości wykluczeń pokarmowych |
|
- Rodzice ponoszą także odpłatność za posiłki spożywane w przedszkolu przez dziecko zgodnie z wybranym pakietem. Wysokość dziennej stawki jest kalkulowana jednorazowo na cały rok szkolny oraz jest uzależniona od rodzaju pakietu wybranego przez rodziców.
W dniach nieobecności dziecka w przedszkolu nie nalicza się opłaty za wyżywienie od dnia następnego po pierwszym dniu nieobecności dziecka w przedszkolu lub już od pierwszego dnia takiej nieobecności, o ile została ona zgłoszona tego samego dnia do godz. 09.00 . - Rodzice odbierający dziecko po godzinach określonych w zadeklarowanym pakiecie wnoszą opłatę dodatkową odpowiednio do wybranego pakietu:
Rodzice, którzy wybrali Pakiet I , odbierający dziecko w godz.:
13.16 – 13.30 – wnoszą opłatę dodatkową w wysokości 30,00 zł
13.31 – 13.45 – wnoszą opłatę dodatkową w wysokości 45,00 zł
13.46 – 14.00 – wnoszą opłatę dodatkową w wysokości 60,00 zł
Rodzice, którzy
16.16 – 16.30 – wnoszą opłatę dodatkową w wysokości 30,00 zł
16.31 – 16.45 – wnoszą opłatę dodatkową w wysokości 45,00 zł
16.46 – 17.00 – wnoszą opłatę dodatkową w wysokości 60,00 zł
Rodzice, którzy wybrali Pakiet III, odbierający dziecko w godz.:
18.01 – 18.30 – wnoszą opłatę dodatkową w wysokości 60,00 zł
- W okresie wakacji (lipiec-sierpień) przedszkole jest zamknięte przez dwa tygodnie , ustalony przez organ prowadzący miesiąc. W miesiącu lipcu i sierpniu obowiązują wybrane przez rodziców pakiety a wysokość czesnego jest obniżona o 10%.
Rozdział 9
DOKUMENTACJA PRZEDSZKOLA
§ 28
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz.U. z 2014 poz. 1182 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U z dnia 2014 r. poz. 1170)
- Organ prowadzący jako pracodawca prowadzi inną dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Rozdział 10
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§29
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności – dzieci, dyrektora, nauczycieli, rodziców, pracowników placówki oraz organ prowadzący.
- Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się jego udostępnienie na stronie internetowej. Statut jest też dostępny w sekretariacie przedszkola.
§30
- Zmian w statucie dokonuje rada pedagogiczna z własnej inicjatywy lub na wniosek organu prowadzącego oraz dyrektora przedszkola.
- Organ prowadzący oraz rada pedagogiczna mają prawo wnieść uwagi do planowanych zmian
w statucie w terminie 14 dni od dnia doręczenia projektu uchwały. - Dyrektor powiadamia organy przedszkola o każdej zmianie w statucie.
§31
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu Cywilnego i Kodeksu Pracy.
Statut wchodzi w życie z dniem 01.01.2023 roku
Data uchwalenia: .........................30.12.2022 roku
PROWINCJA POLSKA ZGROMADZENIA KSIĘŻY REGULARNYCH ŚW. PAWŁA BARNABITÓW
- Organ Prowadzący