Język angielski - Magdalena Kumpiecka
Nie od dzisiaj wiadomo, że dziecko przyswaja nowy język znacznie szybciej i łatwiej niż dorosły, na co ma wpływ i większa ciekawość świata, i fakt uczenia się jakby instynktownie, bez żadnego wysiłku. Można zauważyć, że u małych dzieci poznawanie obcego języka przebiega tak samo, jak ojczystego, za pomocą obserwacji, słuchania, instynktownego dopasowywania słownictwa i konstrukcji gramatycznych. Zanim jeszcze dziecko dowie się od rodziców lub innych starszych osób, że nauka jest trudna i męcząca, zdąży wykorzystać naturalne zdolności i opanuje przynajmniej podstawy tego języka, którym zostanie otoczone.
W przedszkolu „Dzieciątka Jezus” nauka języka angielskiego odbywa się codziennie i prowadzona jest przez wykwalifikowanego nauczyciela – metodyka z wykorzystaniem takich metod, jak:
* TPR - metoda reagowania całym ciałem;
* komunikacyjna - przygotowuje do mówienia i zachowania się w sytuacjach dnia codziennego;
* audiolingwalna - powtarzanie przez dzieci zwrotów, słów lub całych zdań oraz nauka wierszyków i piosenek;
* projektów – samodzielna realizacja zadania przygotowanego przez nauczyciela.
Treści programowe realizowane są w oparciu o ,,Program nauczania języka angielskiego w przedszkolu" E.Skiba, A.Wieczorek, Warszawa 2003 (numer dopuszczenia MEN DKOS-5002-32/3). Przedszkolaki korzystają z podręczników ,,Cookie and friends A/B/Starter Level", ,,Happy House 2" Oxford University Press, ,,Playtime A/B/C" jak również materiały dodatkowe - CD, CD ROM, plakaty i karty poglądowe.
Język włoski - nauczyciel-metodyk: mgr Magdalena Dobosz
Uważamy, że naukę języków obcych warto rozpocząć jak najwcześniej, uczyć mogą się już nawet 2-latki. Dlatego też zajęcia z języka włoskiego odbywają się u nas trzy razy w tygodniu. Podczas zajęć dzieci cały czas są aktywne - nie tylko się uczą, ale także bawią językiem. Daje to naszym maluchom większą satysfakcję z nauki oraz stanowi ogromną do niej motywację.
Rytmika - nauczyciel : mgr Krystyna Barańska
Dzieci przejawiają wielką potrzebę aktywności muzycznej, dlatego bardzo ważne jest by proces wychowawczy był właściwie zorganizowany i by aktywność i potrzeby dziecka były umiejętnie wykorzystane.
Na zajęciach umuzykalniających w naszym przedszkolu, nauczycielka dostosowuje program do nauczania i możliwości rozwojowych dzieci w celu optymalnego wykorzystania zdolności muzycznych poszczególnych wychowanków.
Zajęcia z rytmiki odbywają się 2 razy w tygodniu.
Taniec towarzyski - Instruktor tańca kategorii „S”: Waldemar Wielgosz
Wiek przedszkolny do najlepszy wiek na rozpoczęcie przygody z tańcem. Dzieci wówczas najszybciej uczą się ruchów i kroków tanecznych. Nauka tańca towarzyskiego od najmłodszych lat przynosi wiele korzyści w przyszłości. Taniec towarzyski zapewnia rozwój na płaszczyźnie społecznej, fizycznej i emocjonalnej. Dzieci uczą się i rozwijają zdolność koordynacji, równowagę, siłę, gibkość oraz inne zdolności, z korzyścią dla zdrowia. Wiele badań udokumentowało pozytywne efekty, jakie wywierają na rozwój dziecka lekcje tańca. Możemy podzielić te korzyści na następujące grupy: fizyczne, psychiczne i emocjonalne. Dzieci, które w bardzo młodym wieku uczęszczały na zajęcia o charakterze tanecznym, muzycznym lub teatralnym:
- osiągają lepsze wyniki w nauce
- mają zwiększony zakres uwagi
- z łatwością rozwiązują nietypowe zadania
- lepiej się przystosowują
- zachowują się bardziej racjonalnie.
Taniec towarzyski to długoterminowa inwestycja w rozwój osobisty i edukacyjny dziecka. Naszą misją jest zaszczepienie pasji do tańca u wszystkich naszych podopiecznych, bez względu na to, czy ich celem jest rekreacja, czy taniec sportowy.
Zajęcia taneczne mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka poprzez:
- naukę dyscypliny i pracy w grupie
- budowanie pewności siebie i poczucia własnej wartości
- naukę etykiety
- rozwój szacunku do siebie i innych
- poprawę koordynacji i równowagi
- promowanie kreatywności i wyrażanie siebie
- ćwiczenia wspomagające rozwój i wzmocnienie mięśni
- zabawę i dużą porcję radości, jaką dzieci czerpią z udziału w lekcjach tańca
,,Garść radości, szczypta złości" - zajęcia z uczuciami i emocjami prowadzone przez przedszkolnego psychologa
Prowadząca: mgr Magdalena Żurawska
Nad prawidłowym rozwojem emocjonalnym i społecznym dzieci czuwa psycholog
Opieka psychologa przedszkolnego obejmuje:
• prowadzenie obserwacji, badań i działań diagnostycznych dzieci, dotyczących oceny funkcjonowania różnych sfer w celu wspierania rozwoju i określania odpowiednich form pomocy,
• diagnozę rozwoju psychofizycznego: społecznego, emocjonalnego i intelektualnego dziecka na prośbę rodziców,
• rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka,
• badanie gotowości dziecka do rozpoczęcia nauki: badanie dojrzałości szkolnej dzieci 6-letnich,
• prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych wspomagających rozwój (wyznaczone dzieci),
• współpracę z nauczycielami w celu rozwiązywania problemów wychowawczych w grupach,
• udzielanie indywidualnych konsultacji dla rodziców: porady, pomoc w rozwiązywaniu indywidualnych problemów wychowawczych, propozycje ćwiczeń stymulujących rozwój dziecka,
Zajęcia logopedyczne
Prowadząca: Sylwia Turbacz
Zajęcia z logopedą są prowadzone jako:
1/ Indywidualne (odpłatne) zajęcia logopedyczne z dziećmi, które wymagają terapii logopedycznej. Na początku każdego roku logopeda przeprowadza bezpłatne badania przesiewowo-diagnostyczne (badania selekcyjne), w wyniku których każdy rodzic otrzymuje informację na temat swojego dziecka. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, logopeda proponuje terapię bądź kieruje na odpowiednie konsultacje specjalistyczne;
2/ Bezpłatne zajęcia ortofoniczne, które są przewidziane w ramach programu przedszkola dla wszystkich dzieci ze wszystkich grup wiekowych. Opierają się na zasadach proponowanych przez pedagogikę zabawy, która ma na celu pomoc w nauce mowy i rozwijaniu niezbędnych dla jej poprawnego funkcjonowania aspektów takich jak: sprawność narządów mowy, prawidłowy tor oddechowy, poprawna artykulacja, kompetencje fonologiczne.
Prowadzone z dziećmi ćwiczenia przede wszystkim:
• służą usprawnianiu artykulatorów,
• uczą prawidłowego oddechu (pogłębienie oddechu, wydłużenie fazy wydechowej, uczenie poprawnego oddechu, zapobieganie utrwalaniu się patologii oddychania u dzieci),
• rozwijają słuch fonematyczny (umiejętność odróżniania dźwięków mowy),
• rozwijają mowę opowieściową,
• uczą budowania dłuższych wypowiedzi,
• kształtują umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego,
• usprawniają koordynację wzrokowo-ruchową i wzrokowo-słuchowo-ruchową
,,Zdrowo na sportowo" - klub sportowy, sztuki walki, gimnastyka ogólnorozwojowa z elementami korektywy
Ruch należy do najbardziej naturalnych i charakterystycznych cech wczesnych faz rozwoju osobowego człowieka. W rozwoju fizycznym u małych dzieci chodzi zatem o wspieranie, pielęgnowanie i zachowanie jego form naturalnych, a także takie kierowanie rozwojem cech motoryki, aby można było rozwijać i kształtować umiejętności ruchowe.
Okres przedszkolny stanowi bardzo dobrą bazę wyjściową i jest dobrym okresem dla prawidłowego kształtowania cech somatycznych i motorycznych. Okres ten należy także do tej fazy rozwojowej, w której ruch i hartowanie organizmu mają znaczący wpływ na zwiększenie odporności na szkodliwy wpływ środowiska zewnętrznego.
Ciekawą i interesującą formą ćwiczeń dla wszystkich grup wiekowych w wieku przedszkolnym są różnorodne gry i zabawy ruchowe, które służą jednocześnie jako podstawowy środek do realizacji zadań wychowania fizycznego. Zabawy ruchowe są oparte na prostych formach ruchów motorycznych, takich jak: chód, bieg, skok, czworakowanie, pełzanie, rzucanie są oparte na rywalizacji indywidualnej. Gry ruchowe są natomiast wyższą formą zabaw, w której udział biorą drużyny rywalizujące ze sobą o zwycięstwo. W profilaktyce wad postawy zarówno zabawy jak i gry ruchowe stanowią niezbędny czynnik w kształtowaniu prawidłowej postawy ciała u dzieci.
Zajęcia "zdrowo na sportowo" odbywają się 4 razy w tygodniu.
Opowieści biblijne
Prowadząca: s. Rossamma
„Bóg kocha dzieci” – program religii
Cel ogólny:
Znajomość i uczenie się podstawowych elementów religii katolickiej i odkrywanie Boga jako dawcy świata i życia.
Cele szczegółowe:
• Przedstawienie Pana Boga jako kogoś, kto nas zna i kocha.
• Zapoznanie dziecka z historią Bożego Narodzenia i Jego przesłaniem.
• Zapoznanie dzieci z historią treści i znaczeniem modlitwy pańskiej.
• Zapoznanie dzieci z osobą Anioła Stróża i budzenie ufności do Niego.
• Przygotowanie do Świąt Bożego Narodzenia.
• Ukazanie niedzieli nie tylko jako dnia odpoczynku, ale przede wszystkim jako szczególnego spotkania z Jezusem Zmartwychwstałym.
• Ukazanie dziecku roli księdza: uczenie ufności i życzliwości wobec Kapłanów.
• Dziecko rozumie Wielki Post jako czas zmiany się na lepsze z pomocą Pana Jezusa.
• Z radością witamy Pana Jezusa z Jerozolimy (Niedziela Palmowa).
• Opowiadanie biblijnego wydarzenia zmartwychwstania Pana Jezusa.
• Dziecko wie, że Maryja jest Matką wszystkich uczniów Pana Jezusa, czyli naszą Matką.
Środki dydaktyczne: Pismo Święte, ilustracja Pana Jezusa wśród dzieci, obrazki Anioła Stróża, materiały do wykonania ramki, klej, kredki, papier kolorowy, rysunki z kwiatami, obraz Maryi, plakaty, audiokasety.
Metody:
Opowiadanie, rozmowa kierowana, techniki plastyczne, rysunki, zabawy, obrazki, plakaty, wiersze, piosenki, inscenizacja, ćwiczenie gestów, puzzle, układanka literowa, odwiedzanie Pana Jezusa w kościele, modlitewne uczestnictwo we Mszy Świętej.
Program religii jest dostosowany do każdej grupy wiekowej.
Codzienne prowadzimy zajęcia dydaktyczno-wychowawcze zgodnie z podstawą programową Ministerstwa Edukacji Narodowej